2015-08-29

Fridolin triangulerar

,nä det gjorde han nog inte.
Jag såg Fridolin i en minidebatt i SVT i veckan, utan han utövar nog den nya media-imagen miljöpartiet utarbetat efter valfiaskot. Var positiv , var positiv, var positiv, säg inget negativt, säg aldrig något negativt, aldrig någonsin. Var glad och trevlig, ingen dysterkvist. Framåt mot nya djärva mål. Och Fridolin gör det bra, han har gått en lång väg ifrån det lismande slemmet som satte sig ner på golvet i Östermalms gymnasium 'bra fråga, bra fråga'. Mediestrategiskt  var han helt överlägsen den gubbiga kostymklädda kombattanten, som hade väst och en lila slips. Minsta barn vet ju att slipsen ska vara röd. År 2015 svensk sommar och svart kostym med väst och lila slips, SD har nog ingen mediastrateg. SD gubben bjöd mig i alla fall på ett gott elakt skratt, men det kan han ju bjuda på, han cashade nog in ytterligare 0.1% röster och SD har ju fortfarande ett behov av att framstå som respektabla, men han såg ju ut som en clown jämfört med Fridolin.
Det är inget fel att ta hjälp av mediastrateger och marknadsekonomer, Fridolin höll ett lysande tal i Almedalen, man kan bara hoppas på att lärdomen går djupare än bara retoriken, att han gör som han säger, men det är nog att hoppas på för mycket. På rak arm kan jag bara påminna mig om en politiker i Sverige, som gjort om sig själv i grunden, Alf Svensson och det tog honom in i Riksdagen, det är något för Fridolin att begrunda, gör som du säger och du kan bli kvar i Riksdagen.

Ytan betyder mest för politiska partier, men för det ska man inte förringa budskapet, titta på SD inte mycket positiv yta där, de har ju bara den där grabben som ser ut som en ledsen hund och förmedlar att han vill alla väl.

Triangulera mot SD är annars något som alla riksdagspartier måste göra för att stanna kvar i riksdagen, det är något de är pinsamt medvetna om. Det kostar nog på, framförallt för vänstern att stå och suga i sig när SD företrädare är välvilligt nedlåtande. Men att var den som först triangulerar är våghalsigt Det törs nog inget vänsterparti, då kommer kannibalerna i de andra vänsterpartierna fram och äter äter upp vänsterfalangen i det egna partiet, och de har de inte råd med. Hur biter man huvudet av skammen utan att förlora röster åt alla håll, ja säg den som kan. Jag tippar att vänstern kommer med ett gemensamt utspel, så att ingen är först. Räkna med höga brösttoner, ansvarfull, solidarisk, stolthet, gemensamt, 'alla länder måste gemensamt', 'också hjälpa i närområdet', 'vi är stolta över Sverige', 'invandringen kostar kortsiktigt' och aldrig aldrig nämna SD ordet. När du hör sådana tongångar vet du att vänstern har börjat triangulera. Jag tippar att det kommer snart, alla är panikslagna över SDs framfart.

Jag såg att DN har börjat skriva om varför SD har gjort succe, själv har jag under några veckors tid tänkt göra detsamma, jag är i valet och kvalet om jag ska läsa DN först eller inte, innan jag skriver själv för att inte påverkas av DN, men det spelar nog ingen roll, för att travestera en f.d. statsminister, 'de är så jävla dåliga'. DNs trackrecord när det gäller SD analys och hantering av SD är nog svårslaget dåligt. Ett undantag är TVkrönikörens recension av ovan nämnda minidebatt, mitt i prick skulle man kunna säga. Annars är han och hans skrivande något jag under en tid funderat på att kommentera.
Jag är ganska säker på att om jag hade som profession att skriva om svenska företeelser, så skulle jag göra det bättre än de flesta ledarskribenter jag har nöjet att läsa. Men professionellt skriver jag mest om 'data processer' på funny english, och datorprogramkod. Det jag skriver här i Bloggen är inte så genomtänkt utan bara skrivet rakt upp och ner. Jag brukar rätta till de värsta språk- och skriftgrodorna en eller två gånger efteråt.
Stay tuned! som man säger på modern svenska:-)
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar