2015-09-13

Torsdag 2015-09-10

I torsdags morse tankade jag bilen i Slussengaraget, när jag skulle åka därifrån vägrade bilfan att starta. Efter överläggning med den vänlige killen på macken kom vi fram till att det troligtvis var batteriet som var slut.
- 'Kan du hjälpa mig att starta bilen?'
- 'Jag vet inte, jag ska fråga en kollega.'
Kollegan som uppenbarligen var chefen sa 'vi kan inte hjälpa, du får ringa efter starthjälp, det finns många.'  Sen stack han. Den vänlige killen hjälpte mig och ringde en bärgare. Jag insåg att det skulle kosta en slant, men tänkte mer på att lösa problemet med en stillastående bil, det kostar nog en fem sex hundra men ok, det går fort och jag slipper besvära någon bekant. Bärgaren kom och tog fram sitt lilla startbatteri och bilen kickade igång. Ettusenfemhundra kronor kostade det. Inget tack OKQ8 för skitservice, en stor bensinmack som inte kan starthjälpa en bil.
Nåväl vidare till bilverkstan. 'Det är en Volvo V50, då är generatorn paj. Det är inte första generatorn vi byter på en Volvo V50. Vi beställer en ny ifrån Volvo.' Av det förstår man att här kommer jag få dega upp en hel del. Mycket riktigt både batteri och generator behöver bytas, det kommer att kosta c:a 8500 kr. tio tusen spänn fattigare och klockan är inte halv nio än. Kul början på en dag. När jag efter dagens slut skulle åka hem, insåg jag att jag glömt hemnycklarna i bilen! Mina söner har reservnycklar, så jag ringde den äldsta:
-'hej jag kommer förbi och hämtar mina reservnycklar'
- 'det går inte brorsan lånade dem när han glömt sina hemma och behövde komma in i din lägenhet'
- 'VA!?! @¤@#& har du lånat ut mina reservnycklar?'
- 'ja'
Jag avslutade samtalet och ringde den yngre brodern.
- 'Hej, jag behöver mina reservnycklar, kan du komma över med dem?'
- 'Jag är i Åme, kommer hem nästa vecka'
- 'va!?! @¤@#&'
Jag avslutade samtalet, helt klart är att barnen kan man inte lita på, när de behövs som bäst är de inte där. Jag ringde mina föräldrar, mamma svarade.
- 'Hej jag behöver mina reservnycklar'
- 'Jag kommer över med dem'
- 'Nej det behöver du inte, jag kommer och hämtar dem'
Kommunal resa med tunnelbana till förorten i rusningstrafik är inget jag är van vid, det var däremot den äldre damen som steg på efter mig. För att komma med tryckte hon helt sonika in mig i den överfulla vagnen. Jag inbillade mig att jag drog till mig nyfikna blickar, ljushårig klädd i blazer stack jag ut. När man inte är van är det inte bekvämt att stå hoppackad med andra på det sättet, det är det nog inte heller när man är van. Hur som helst resan gick bra, väl framme gick jag över torget, och insåg att ursprungligen hade man haft en arkitektonisk ide med torget, som inte var så tokig, det hade man nu rättat till. Torget var bortbyggt till gångar mellan det som måste vara den fulaste förtätning av ett torg någonsin. Hagsätra torg ser helt enkelt för djävligt ut, de ansvariga för förfulningen borde hållas ansvariga på något sätt, och torget borde få en egen obligatorisk föreläsning på Arkitekthögskolan som ett varnande exempel på hur man inte ska göra.
Nåväl resten gick bra, jag hämtade mina nycklar och åkte hem.
En riktig skitdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar