2015-09-14

Svara på frågan, Pucko!

Agenda igår, moderatledaren Batra förstod aldrig frågan 'varför vill Moderaterna införa flyktingkvotering mellan länder i EU, men inte mellan kommuner i Sverige?'. Batra trodde hon fick en fråga om hon tyckte det var viktigt att immigranter ska arbeta i Sverige eller inte. Den utmärkta programledaren (som hade en ängels tålamod) tog om frågan, omformulerade frågan, förenklade frågan, men moderatledaren förstod ändå inte. När hon senare fick frågan om varför moderatledda kommuner tog emot minst flyktingar, förstod hon inte heller den frågan utan trodde att även det var en fråga om det är viktigt att immigranter ska arbeta i Sverige eller inte. Batra visade med stor tydlighet att hon är endimensionell och bara kan hantera en fråga i taget.
Jag har tidigare givit uttryck för hur illa jag tycker om människor/politiker som inte försöker svara på frågor i intervjuer. Magdalena Andersson ger ofta ett väldigt otrevligt och arrogant intryck, men i Batras fall tror jag det är mer dumhet, hon gav i alla fall ett väldigt korkat intryck i gårdagens Agenda. Jag tror inte hon leder Moderaterna i två riksdagsval, frågan är väl snarare om hon leder partiet i ett riksdagsval.

Själv tror jag att moderaterna i likhet med typ 95% av Sveriges befolkning vill ha flyktingläger så långt bort som möjligt ifrån sitt eget grannskap. Och om moderatledningen försöker tvinga på moderatledda kommuner flyktingkvoter, så är det en uppenbar risk för röstflykt till SD. Men det tror nog inte Batra, hon förstår ju inte ens frågeställningen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar